STARTSIDE π
PLAKAT ß
BILLEDER ß CREDITS ®
√
'CHRISTIANSHAVNEREN' Juni 07 - Anmeldelse:

Rosenborg og Christian 4

Nu har han gjort det igen! Vores kongelige fortæller af historisk storhed og mangfoldighed, Nils Vest, har igen lavet en unik fortælling på film. Denne gang har han fortalt om ”Rosenborg, Christian den 4. og ”det store hus i haven”, som er titlen på hans nye film.

Filmens indledning er, på bedste Nils Vest vis, en dramatisk, insisterende men også imødekommende indføring i emnet. Her bliver vi i halvmørke ført langs murene af et slot af en lille hvid hund med højt løftet hale og skæve ben. Den standser ved en trappe, synes at overveje men løber så op ad trappen og ind i de fine sale. Så er vi inde og så kan fortællingen begynde.

Nils Vest må have en stor fascination af den forgyldte verden, som alle disse kongelige rum repræsenterer. Han viser altid med stor fornøjelse og dansende kamerabevægelser, ledsaget af passende musik, hvordan det gyldne skin i dette eventyrlige univers giver lethed til sindet. Men som den gode fortæller Nils Vest er, så formår han også at beskrive de andre sider af, i dette tilfælde, Christian 4.s liv.

Vi ser i filmen kongen sidde som genfærd ved et vindue. Han skriver og taler højt om, hvad han skriver. Ind imellem ser vi to lyslevende tidligere rengøringskoner, som begge har mødt Christian 4. i form af en hvid tåge. Ja, vi ser endda et fotografi med en mærkelig hvid blød form inde i billedet, og vi bliver fortalt, at man er i tvivl om, hvad det er. Så Christian 4. er stadig på sit store havehus, Rosenborg.

Vi ser også hans koner i genfærdsagtige skikkelser svæve rundt i salene, mens vi hører om Christian 4.s dronning Anna Cathrine, om hans kone til venstre hånd, Kirsten Munk, og om hans elskerinder. Alle kvinderne får han mange børn med. I dag kender de fleste nok mest hans datter Leonora Christine, som var gift med Corfitz Ulfeldt, dels på grund af deres dramatiske liv dels hendes erindringer fra Blåtårn ”Mit Jammersminde”.

Men Christian 4.s liv var meget andet end kvinder og børn, han førte uheldige krige, men også heldige, som da han indtog Kalmar. Der fik han en stor krigsskadeserstatning, som han senere brugte til at bygge for, bl.a. Rosenborg. Dette lille slot var blot tænkt som et slags refugium for ham og hans dronning. På det tidspunkt var Københavns slot åbent for alle, der var en trængsel af mennesker, som gik ind og ud af slottet, som samtidig var smalt og mørkt. Derfor købte kongen nogle jordstykker op ved nu Kongens Have, som dengang lå udenfor byen. Dér byggede han det første lille havehus. Efterhånden blev havehuset udbygget til det, vi kender i dag.

I havehuset mødte han også fornemme gæster, som han ville dupere. Christian 4. var meget glad for tidens musik, derfor knyttede han nogle af tidens store komponister til sit hof. Således levede og komponerede John Dowland og Henrik Schütz i længere tid hos kongen. Vi ser, at når der så var gæster på Rosenborg, sørgede kongen for en udsøgt musikalsk underholdning. Han havde nemlig ladet bygge nogle ”usynlige” skakter fra vinterstuen til et underjordisk rum, hvor musikerne sad og spillede. Således kunne Christian 4. overraske sine gæster med den fineste usynlige renæsancemusik, som svævede op fra gulvet og rundt i rummet. Disse skakter er først for nylig genfundet.

Filmen handler om en konge, hans mangfoldige liv og hans drøm af et lille slot. Men, ”man kan ikke forstå Rosenborg uden at kende Frederiksborg Slot”, siger Nils Vest. Vi ser ind i det store slot, og forstår udmærket, hvad Nils Vest siger, men det er tydeligt, at eventyret og fornemmelsen af levet liv på godt og ondt ligger i Rosenborg. Sådan bliver historien fortalt, sådan fornemmer man, at Christian 4. må have tænkt og følt, da han udlever sin sorg over at være blevet forladt af Kirsten Munk, det er på Rosenborg nærværet og fraværet kan føles.

Nils Vest er en god fortæller. Han kan sin historie, jeg ved han har læst over 100 bøger om emnet, bl.a. et 7 binds værk med Christian 4.s breve, han har lavet megen research på de to slotte og prøvet på alle måder at finde spor af Christian 4. Filmen varer 45 minutter, men den har taget et helt år at lave, for en sådan historie skal planlægges. Billederne skal omhyggeligt vise den verden, den skildrer. De kongelige scener som da kronens symboler bliver beskrevet med flotte, rolige, majestætiske billeder er væsentlige for fortællingens autencitet, og det formår Nils Vest. Ligesom han formår at skabe et billede af mennesket Christian 4. med følelser, forvirring, sorg og intensitet, som vi, selvom det er fra en anden tid, kan og har lyst til at følge.

Rosenborg, Christian 4. og ”det store hus i haven” vises på Rosenborg hver time fra 16. juni – 19. august, så det skulle være muligt at nå at se den, men pas på Nils Vest´ film er vanedannende. Er man først blevet fanget ind i hans fortælleunivers vil man have mere. Se mere på hjemmesiden: www.vestfilm.dk

Jane Lytthans

π