En film af
ANMELDELSER / JYLLANDSPOSTEN:

Arkitektens spor

Af Johs. H. Christensen

Arkitekten der blev væk eller hvem var Eigtved? Dansk; instruktion: Nils Vest

*****

Arkitekten Nicolai Eigtved (1701 - 54) er forsvundet. Ingen har set ham. Men sporløst forsvundet er han ikke. for han har sat sine spor med en række betydelige bygningsværker, først og fremmest Amalienborgs fire palæer og den forunderligt åbne, smukke slotsplads. Men også Eigtveds Pakhus er jo almindeligt kendt - foruden alle hans andre bygningsværker, som kun kendes af kendere. Men der eksisterer ikke så meget som et portræt af ham - og dog. Måske alligevel.

For på sit gravmæle i Børglumskloster Kirke har hans fortrædelige og knarvorne konkurrent Laurids de Thurah (1706 - 59) nederst i midterfeltet, hvor man plejer at finde et timeglas eller et kranie, umotiveret anbragt et underligt hoved med flagrende fipskæg, djævlelokker og flagermusvinger. Kan det være Eigtveds kontrafej? Hvis ja, så det eneste kendte billede af den mesterlige arkitekt.

Siden arbejdet med sin prisbelønnede film, ”Himmelstigen” (1997) - om Vor Frelsers Kirke på Christianshavn og renoveringen af dens berømte snoede spir har filminstruktøren Nils Vest tilegnet sig en betydelig arkitekturhistorisk indsigt, teologisk viden og historisk metode. Således er han blevet dybt fascineret af det problematiske og rivaliserende forhold mellem de to store arkitekter, der med fem års aldersforskel blev lige gamle og kom til at sætte deres præg på København og omegn samt dele af det øvrige land.

I ”Himmelstigen” kan Vest ikke slippe det diabolske hoved i Børglum af øje og tanke. Det synes også at være ansporingen til hans seneste film - denne gang om Nicolai Eigtved, hans biografi og kunst. Ved vi ikke, hvordan han så ud, så ved vi, hvordan han udtrykte sig, nemlig i en elegant personlig stil på grænsen mellem stilarterne barok og rokoko, med størst hældning mod den sidste. Eigtveds arkitektur er præget af en sjælden stilfuld balance, næsten ynde og er altid funktionel og tilpasset landskab og omgivelser.

Ved vi ikke meget om ham selv, så kendes dog faserne og udviklingen i hans biografi. Der er næppe tvivl om, at han har været et charmerende naturtalent, der blev født af et par fæstebønder på Sjælland. Den opvakte knægt kom i lære som garner på den nærliggende herregård og må have vist talent, for snart gik turen ud i den store verden til Tyskland og Polen, hvor han studerede havekunst. Herfra var der kun et spring til karrieren som arkitekt, som blev stimuleret af velyndere ved det danske hof.

Nils Vestes film er uafbrudt fascinerende. Den forløber i en roligt glidende rytme med umærkelige skift fra Eigtveds tid til vores og tilbage igen. Den er en visuel nydelse, fordi harmonien i Eigtveds kunst spejler sig i filmens billedsætning, hvor instruktørens faste, smukke stemme indtager fortællerollen. Mellem ”Himmelstigen”, et af det sidste tiårs ubetingede mesterværker i den fornemme danske dokumentarfilm-tradition, ligger en fin præsentation af Københavns Domkirke og dens historie, lanceret i anledning af kronprinseparrets bryllup. Uden at have ”Himmelstigens” dramatik og livlighed føjer historien om den forsvundne arkitekt sig smukt til de to andre, så at de alle tre kan ses på en gang af alle, der måtte interessere sig for arkitekturhistorie og kirkebygninger – og filmkunst!

© Johs. H. Christensen og JyllandsPosten

FØRSTE SIDE