PLAKAT ß
BILLEDER ß CREDITS ®
√
HELSINGØR DAGBLAD 21.6.07 - Anmeldelse:

Perlen

Blandt Christian den 4.s mange storslåede bygningsværker står Rosenborg som et yndigt koncentrat af hele kongens arkitektoniske stræben

Vi véd det, os i Helsingør. At Kronborg er verdens flotteste slot. Og Frederiksborg flyder smukt på sin sø i Hillerød. Rundetårn, Børsen og meget mere. Christian 4. lavede bygningskunst i verdensklasse. Men hvis vi spørger danskerne, tror jeg at Rosenborg indtager en helt særlig plads i vore hjerter.

Det er der flere grunde til, og det fortæller vores fremmeste instruktør af arkitekturfilm, Nils Vest, os i sin nye film "Rosenborg. Christian den 4. og "Det store hus i haven."

Nils Vest har udviklet en særlig evne til at få os til at være til stede, også når han går tilbage i tiden og rekonstruerer situationer. I de allerførste billeder følger vi i poterne på en skødehund, der hjemmevant løber rundt på det lille slot og vi får en uformel introduktion til den umådelige samling af artefakter, kongefamilien har fået samlet sig gennem tiderne, og som kan virke overvældende på den besøgende. Nu løber vi let og elegant ind til kernen af historien, og skødehunden, en mop, hører faktisk hjemme på slottet. Den er bare lige løbet ud af et billede, som Christian den 4. skænkede sin første dronning Anna Kathrine i bryllupsgave.

To damer, søstre, kan fortælle om et spøgelse, de har set, en hvid tåge, og minsandten om ikke slottets konservator har fotograferet den! Jo, Christian firtal elskede sit Rosenborg og har tilsyneladende aldrig forladt det.

For Christian den 4. var en romantisk drømmer, der sjældent lod sig forstyrre af den kedelige europæiske virkelighed, endsige sine diplomatiske rådgivere, og førte derfor landet ud i uigennemtænkte krige. Men måske derfor er det også, at kongen er så elsket den dag i dag af danskerne. Han var poetisk, blød og evigt forelsket, ikke mindst i Kirsten Munk, med hvem han fik mange børn. Da hun svigtede ham til fordel for en anden, blev han aldrig sig selv igen. Samtidige beretninger fortæller os, at man i dag ville have stillet diagnosen en alvorlig depression. Ikke en god tilstand at være i for en leder af et stort imperium som det danske. Det gik da også tabt.

Det er en helt igennem spændende historie, Nils Vest hér får fortalt, og hans evne til at levendegøre stoffet, der hænger sammen med hans eminente og økonomiske klippeteknik, gør filmen til et must for alle, der holder af Rosenborg, Christian den 4. og en god historie.

Henning Prins