RBTitelgrontrspw
STARTSIDE π
PLAKAT ß
BILLEDER ß CREDITS ®
√
ARKITEKTEN  11 / 07

Christian 4. går til filmen

Af Pelle Brydegaard Sørensen

Filminstruktøren Nils Vest føjer nu endnu en historie til sin serie om Københavns gamle bygninger og personerne omkring dem.

Tidligere har han lavet film om arkitekterne Eigtved, Lauritz de Thura og C.F. Hansen, men denne gang kommer vi på en rejse helt tilbage til den famøse konge og bygherre Christian IV, som i sit embede formåede at sætte sig meget varige spor i Københavns identitet frem til den dag i dag. Hvilken arkitekt drømmer vel ikke om, at frembringelserne vil blive nydt og beundret 400 år efter opførelsen?

Filmen tager udgangspunkt i Rosenborg, men beskriver i højere grad kongen selv, hans komplicerede familieforhold og hans ihærdige forsøg på at opnå magt og respekt i Europa. Grundlæggende fremstiller filmen Christian som en ambitiøs og farverig herre, med sans for livets herligheder i form af fester, elskerinder, musik, kunst og arkitektur. Dog anes også en vis usikkerhed i hans selvmedlidende brevskriverier angående hans ulykkelige kærlighed til Kirsten Munk, hvis adelsmærke med tre roser meget vel kan have været grunden til valget af navnet Rosenborg. Under alle omstændigheder må vi takke Chr. IV for hans følsomme forståelse og satsning på en kvalitet, der i dag heldigvis er blevet folkeeje.

Nils Vest og hans hold er mestre i at få et stort spektrum af varierende research materiale til at smelte sammen i en sluttet fortælling, og også i denne film oplever vi hvordan spøgelsesagtige filmoptagelser, af skuespillere i originalkostumer i Rosenborgs smukke sale, smelter sammen med panoreringer over fine gamle tegninger fra renæssancens byer og slagmarker.

Gennem flotte visualiseringer vises Rosenborgs udvikling fra ”lysthus” til slot. Vi genoplever, hvordan sejren over Sverige i Kalmarkrigen i 1613 fører til personlig velstand for kongen, og dermed til søsættelse af nye projekter og udvidelser af det store hus i haven. Omvendt hvordan nederlag i Tyskland og senere i søslaget mod Sverige fører til druk, økonomisk ruin og en borgerlig omdøbning af Christians valgsprog RFP fra Regna Firmat Pietas (fromhed styrker rigerne) til ”Riget Fattes Penge”.

Trods tilbagegangen og landafgivelserne var ”Riget” dog dengang ikke bare et hospital, men et stort land- og søområde bestående af Grønland, Island, Norge, Skåne og så selvfølgelig lille Danmark. Sågar havde kongen i riget planer om at bygge en rund kirke større end Peterskirken i Rom, men vi ved jo alle hvordan det går med alt for store projekter i København.

Understregningen af ”Rosenborg” i filmens titel er for mig lidt misvisende, idet materialet ikke rummer nogen dybere granskning af selve bygningen og dens arkitektoniske principper. Set fra en faglig synsvinkel kunne det have været spændende at høre mere om tidens byggeskik og importen af udenlandske ideer på det tidspunkt, men det kommer Niels Vest måske tilbage til i en anden film. I hvert fald har vi fået en dejlig og smuk historie om en af vores vigtigste konger. Anbefales som inspirationsgave til din næste domicilbygherre.

ARKITEKTEN, sept. 2007